Actuele situatie Grip m.b.t. het coronavirus (laatste update: 4-8)

Volwassenen

Voor volwassenen geldt dat zij vanaf 1 augustus weer in groepsverband worden begeleid. Alle dagbesteding is dus weer gestart. Voor volwassen deelnemers gelden de volgende regels:

• Er moet 1,5 meter afstand worden bewaard
  • Deelnemers moeten voordat ze naar Grip komen thuis hun temperatuur opmeten, om zeker te zijn dat er geen sprake is van ziekte. Als de deelnemer op Grip is en de begeleider twijfelt of de deelnemer ziek is, of als de deelnemer zelf aangeeft niet lekker te zijn, mag de begeleider de deelnemer vragen om zijn/haar temperatuur op Grip op te meten. Bij ziekte moet de deelnemer naar huis om verdere besmettingen te voorkomen. Bij weigering van het meten van de temperatuur moet de deelnemer voor de zekerheid naar huis.
  • Bij vervoer geldt dat er een mondkapje noodzakelijk is als er geen 1,5 meter afstand kan worden gehouden in de auto. Grip deelt mondkapjes uit; het is de bedoeling dat iedere deelnemer zijn eigen mondkapje goed bewaard en élke keer meeneemt naar Grip.
  • De ruimtes bij Grip zijn zo ingedeeld dat elke groep een eigen ruimte heeft met een eigen ingang. Zo kan er afstand tussen deelnemers worden bewaard.

Kinderen t/m 12 jaar

Grip is 11 mei weer gestart met het begeleiden van kinderen in de basisschoolleeftijd. Kinderen kunnen weer zowel individueel als in de groep worden begeleid. Zij hoeven onderling geen 1,5 meter afstand te houden; de overheid geeft aan dat kinderen veilig contact met elkaar kunnen hebben. Let op:  het algemene beleid geldt wel altijd (zie ‘Algemeen beleid’).

Tieners

Inmiddels zijn we ook weer begonnen met het begeleiden van tieners. Voor tieners (t/m 17 jaar) geldt nu dat zij ook weer in groepsverband zonder 1,5 meter afstand mogen worden begeleid, maar dit kunnen wij planning-technisch helaas nog niet bieden. In september hopen we alle tieners weer in groepsverband te kunnen begeleiden. Tot die tijd blijft het bij individuele begeleiding. Omdat wij maar een beperkt aantal begeleiders en een beperkte ruimte beschikbaar hebben, hebben we hierin keuzes moeten maken. Sommige deelnemers uit een groep worden bijvoorbeeld afgewisseld; de ene week komt de ene deelnemer, de week erop de andere deelnemer. De deelnemers zijn hiervan op de hoogte gebracht.

Algemeen beleid m.b.t. het coronavirus

Wij adviseren deelnemers en medewerkers om de volgende maatregelen te nemen:

• Blijf thuis bij Corona-achtige klachten (hoesten, verkoudheid, koorts, benauwd)
  • Blijf thuis als medebewoners Corona-achtige klachten hebben
  • Schud geen handen: wij begroeten elkaar graag met een glimlach
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Nies, als dit mogelijk is, in de binnenkant van je elleboog
  • Was regelmatig je handen meer en vloeibare zeep
  • Gebruik geen handdoeken, maar papieren doekjes om je handen te drogen

Updates vanuit de Profila Zorggroep

Sinds eind februari is het Coronavirus in Nederland, en het aantal besmettingen in Nederland is toegenomen. Bij de Profila Zorggroep is tot nu toe nog geen sprake van besmetting met het Corona-virus. Bij de Profila Zorggroep (waarvan Profila Zorg, EBC Zorg en stichting ‘Grip op je leven’ deel uitmaken) volgen wij de richtlijnen van het RIVM en de GGD rondom het Coronavirus om onze cliënten zo goed mogelijk te beschermen. Als zorgorganisatie zijn wij altijd al alert op hygiëne, maar nu hebben wij een aantal extra maatregelen genomen om het risico op coronabesmetting zoveel mogelijk te beperken. Onze medewerkers weten wanneer ze actie moeten ondernemen als een bewoner symptomen heeft of als ze zelf symptomen vertonen. Wij volgen daarin het advies van het RIVM.

Update 11 juni: